2010. július 22., csütörtök

Hollóstető - Lendeczky út - Menyecske-töbör - Kecskeláb-rét - Sugaró - Rejtek - Hollóstető (2010.07.21.)

A túra mintegy 12 km hosszú, a szintkülönbség kb. 180 m.

Hollóstetőről indulva a kék négyzet jelzésen kapaszkodunk fel a Nagy-dél déli oldalán a fennsíkra.

Ennek a kb. 2,5 km-es szakasznak a végén sűrű fenyőerdőbe érkezünk, majd elérjük a kék jelzést, a bükki Kék túra részeként a Lendeczky utat, mely szintben halad a fennsíkon.

Nyugati irányban  haladva, kb. 700 m megtétele után érjük el a Katonasírokat. A kis emlékművet az 1944. novemberében itt elesett katonák emlékre állították.

Tovább haladva 1 km-t az Erdészeti emlékműhöz érkezünk, mely olyan erdészek, favágók, erdei munkások emlékét őrzi, akik munkájuk során vesztették életüket.

Innen kb. 1 km-en keresztül a Menyecske-töbörnek nevezett dolina sor északi oldalán visz az út. Lenyűgöző látvány a túloldalán fenyvessel övezett, több tíz méter mély töbrök sora. Újabb 1 km megtétele után érkezünk utunk felénél a sárga kereszt jelzéshez, melyen délkeleti irányba fordulva gyakorlatilag megkerüljük a Hosszú-bércet.

A hosszú Kecskeláb-réten keresztül gyalogolva  fenyvesekkel tarkított erdőbe érkezünk. Itt egy erdészeti földút keresztezi a turista utat "U" alakban, kanyarjánál kell egy kisebb ösvényre letérnünk, nem árt figyelni, mert könnyű elvéteni.

Innen az út idős és fiatal fenyvesek között kanyarogva éri el a Sugaró nevű, fenyőfák és bokrok csoportjaival tarkított, kellemesen lankás, fennsíki rétet. Elhagyva a Sugarót bükkerdőben ereszkedünk mintegy 1,5-2 km-t a Rejtekhez. Itt letérve a jelzett útról a Nagy-dél oldalában haladunk szintben keleti irányban, kerékpárosoknak kijelölt földúton.

1,5 km után egy északkeleti irányú ösvényre kanyarodunk, és 150 m enyhe emelkedő után érjük el a kék négyzet jelzést a hegygerincen, ahol Hollóstetőre jutunk vissza.

A túra során láttunk néhány érdekességet, illetve történt néhány izgalmas dolog. A fenti, sárgadinnye méretű óriás pöfeteg sajnos már nem volt fogyasztható állapotban.
A Nagy-dél oldalában sikerült megzavarnunk egy ragadozó madarat, amint épp egy fészekből kihullott fióka tetemét tépte szét és ette (a fotótól megkímélem a blogolvasókat). Később -talán ugyanezen- ragadozók fészke közelében vitt az út, és a madarak hangosan vijjogva repkedtek felettünk egyik fáról a másikra. Sajnos nem ismertem fel őket, talán valamilyen sólyomalakú, kisebb ragadozók lehettek.
A túra második felének ideje alatt pedig vadászrepülők gyakoroltak a Bükk felett, hármat láttunk is, persze fényképet készíteni meg sem kíséreltem.

Ezen kívül csináltam néhány makro fotót, melyeket a fotós blogban teszek közzé.

Unknown írta...

Sajnos ma tapasztaltam, hogy a kék négyzet jelzés a hollóstetői kempingnél lévő buszmegállóban van aztán semerre 1km-es körzetben. Aki nem ismeri az utat, nem tud elindulni sem.

ajsa írta...

A turistaház "oldalában" kell elindulni felfelé, északi irányban, de kétségtelenül -sajnos- igazad van. Talán a blogbejegyzés elején a térkép részlet fotója segítséget nyújt.

Pontosabban először keleti, nem északi irányban...

Unknown írta...

Kedves túrázó!

Azután próbálok kutatni, hogy az általad bejárt túrán voltál egy erdészeti emlékműnél. Nekem rokonom is szerepel a felsoroltak között, és szeretnénk ide eljutni. Örülnék, ha tudnál segíteni, hogy hogy tudunk oda eljutni autóval, és rövid sétával. Az is elég, hogy ez pontosan hol van, vagy mihez köthető a hely.